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Diminishing Role of Ethics in modern world

The newspapers, supposed to carry the matter of significance in the world around us, are slowly and slowly resembling mischievous look, shedding all the pretense they had of serious, intellectual conversation. A model who has out of her numerous assignments, did a topless shoot becomes a matter of news. The Sunday Brunch which I regularly follow, primarily on account of stimulating article by Seema Goswami ( I did love reading Vir Singhvi writing on luxury travel and eating out, but that was before Radiagate hit him hard), now keep on coming out with odd things like a guide for women to drink out. 
What is so amazing is the way drinking has found its way into social mores. It is the new kind of Bra-burning that feminists of the day have quickly caught on. I am not one for the world without wine, but I am also not the one for the life as a chain of irrational festivities. Was just reading Schopenhauer ' The World as Will and Idea' where the pessimist philosopher notes that, it is a fallacy to assume and want to have something like uninterrupted  happiness. He contends that life is but a long chain of unhappiness, struggle, wanting with some patches of happiness which are more of aberration than design. He goes on to say that even children are more realistic therefore all child stories have long story of sadness and despair and the story abruptly ends the moment happiness arrives. 
Slowly as we grow, we tend to slip into the world of unreasonable romanticism, which pushes into life an expectation of unrestrained and unbroken joy. This unreasonable expectation sets a mirage, which the world today follows. In the pursuit of that beautiful and impossible dreams we throw ethics out of window. We assume that imaginary happiness to  be realistic and attainable and we set out on its pursuit believing it to  be real and rightfully ours, shedding inhibitions, throwing caution out of the windows. We want husbands to be funny and humorous and athletic, and wives to be sweet and caring and kids to be wise and obedient and happy, all at the same time and all the time. We believe these ingredients will make us feel elated all the times and any deviation brings annoyance. This fallacy of thought which makes us seek never ending happiness and in process we are critical to small paunch on the husbands, small anger in wives and small disobedience in kids, and thereby miss the small patches of happiness which fly us by. It is important for us to give some space to pessimism, it is the Yin and Yang of Pessimism and optimism which creates the sacred space for realism, in which we exist. Once we accept the world the way it truly is, it will help us to be happy in our being and to follow ethics even when it prevents us from being utterly, stupidly happy, because as we derived, that in any case is an impossible dream. It will help us tolerate those around us and also ourselves. Ever noticed how difficult it has become to sit with yourself doing nothing, that you either go to sleep or set to do something.

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शरद जी रिटायर हो चुके थे। आधार का भय आधारहीन मान कर आधार बनवा चुके थे, और पेंशन प्राप्त कर के भोपाल मे जीवनयापन कर रहे थे। एक बार बिहार जा कर शरद जी नरभसा चुके थे, पुन: नरभसाने का कोई इरादा था नहीं, सो मामाजी के राज में स्वयं को सीमित कर के रखे हुए थे। इस्लाम आज कल ख़तरे मे नही आता था, संभवत: इमर्जेंसी के बाद से, इस्लाम सबल हो चुका था, और कल निपचती जींस और लोकतंत्र के ख़तरे मे रहने का दौर चल रहा था। न्यू मार्केट के कॉफ़ी हाऊस मे चंद बुद्धिजीवी लोकतंत्र पर आए संकट पर चर्चा कर लेते थे, जोशी जी वहाँ भी नहीं जाते थे। एक दफे वहाँ के मलियाली वेटर्स को जोशी जी के हिंदी लेखक होने का पता चल गया और उन्होंने जोशीजी को यिंदी यिम्पोजीशन के विरोध मे कॉफ़ी देने से मना कर दिया था। कहाँ शरदजी सरस्वती से ब्रह्मप्रदेश तक लिखना चाहते थे और कहाँ उन्हे बड़े तालाब के उत्तर भाग का लेखक घोषित कर दिया गया था। इस से क्षुब्ध जोशी जी अपने बग़ीचे मे टमाटर उगा रहे थे। जानने वाले कहते हैं कि इसके पीछे उनकी मँशा महान किसान नेता बन कर उभरने की थी, किंतु उन्हे पता चला कि आधुनिक किसान नेता किसानों को …

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अनदेखे ख़्वाबों की दो जोड़ी नन्हीआँखें, जिन्होंने स्वप्न देखने की आयु से पूर्व दु:स्वप्न देख आँखें मूँद लीं। जो क़दम अभी चलना ही सीखे थे, लड़खड़ा कर थम गए।
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धर्म के आडंबरों से अछूता बाल मन जो मंदिरों और मस्जिदों को अपनी आत्मा में रखता था, धर्म की दरारों पर अपना नन्हा शव छोड़ निकल पड़ा। कहीं दूर,दग्ध शरीर के ताप से दूर, जब यह अकलुषित हृदय पहुँचा तो एक और निष्पाप दूधिया आत्मा दिखी, जिसकी पलकों के कोरों में उसकी आँखों के जैसे ही अविश्वास से सहमा हुआ अश्रु रूका था।

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उसने थमती हिचकियों में अपना नाम बताया - ‘आसिफा’।

और दुख के साथी की ठोड़ी थाम कर कहा - ‘मत रो, न्याय होगा।’

धरती की तरफ़ नन्ही गुलाबी उँगली दिखा कर कहा- “देख, भले लोग लड़ रहे है मेरे लिए, न्याय होगा। तेरे लिये भी लड़ रहे होंगे। तू मत रो”

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The strongest aspect of a woman, uncontested, unwinnable for a man is motherhood. Kali is the eternal, divine mother. She represents the silent darkness of the time when nothing was there, and from there, from darkness, from nothingness, she shaped life. She is every woman, every mother, which stands in darkness, so much so that she herself becomes darkness (Kali~ Darkness) and creates life, beholds life, births life and nourishes life. The light emerges from the darkness, and the colors rise from the lack of colors. She is the dark womb from where the feeble light of human life takes first breath. She is the consort of Mahakaal (Kaal-Death), Shiva- The lord of death, Mahakali. She is death. Hinduism celebrates life as well as death. Death being the moment, where we clean our slates and start afresh. Therefore, both death as well as life are intermingled, interconnected and interchangeable in their meaning. Death can be looked at as the end of life; can also be looked at as the beginn…